Yeni bir ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler çoğu zaman gözden kaçabilir. Ancak bu süreçte dikkat edilmesi gereken önemli detaylar mutlaka öğrenilmelidir. Tıpkı ev satın almadan önce dikkat edilmesi gereken hususlar olduğu gibi, ev aldıktan sonra yapılması gerekenler de titizlikle araştırılmalıdır. Bu kapsamda, ev satın aldıktan sonra tapu işlemlerinin tamamlanması, belediyeye bildirim yapılması, vergi ödemeleri ve sigorta poliçesi düzenlemeleri gibi yükümlülüklerin yerine getirilmesi gerekmektedir. Bu süreçlerin eksiksiz bir şekilde planlanması, olası sorunların önüne geçilmesi açısından büyük önem taşır.
Yeni bir ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler çoğu zaman gözden kaçabilir. Ancak dikkate alınması oldukça önemli olan bu konuya dair detaylar mutlaka öğrenilmelidir. Tıpkı ev satın almadan önce dikkat edilmesi gereken hususlar olduğu gibi ev alınca yapılması gerekenler de titizlikle araştırılmalıdır. Durum böyleyken “Ev aldıktan sonra belediyeye bildirim yapılmazsa ne olur?” ya da “Ev almadan önce tapu sorgulama yapmak mümkün mü?” gibi sorular akıllara gelebilir.
Ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler arasında ilk sırada ilgili gayrimenkul ile ilgili tapu işlemlerini tamamlamak ya da belediyeye bildirim gibi yükümlülükleri yerine getirmek gelir. Aynı şekilde vergi ödemeleri ve sigorta poliçesi için de masraflar ortaya çıkacaktır. Dolayısıyla “ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler neler?” öğrenilmeli ve süreç tüm ayrıntılarıyla planlanmalıdır.
Ev Satın Aldıktan Sonra Yapılması Gereken İşlemler
Ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler birbiriyle ilgili farklı tür işlemlerden oluşur. Bu işlemleri dikkatli bir şekilde uygulayarak evin tamamen size ait olmasını mümkün kılabilirsiniz. Bunun için ilk olarak tapu işlemlerini tamamlamanız gerektiğini unutmayın. Böylece evinize dair resmi işlemleri başlatabilirsiniz. Tapu işlemlerini tamamlamak için ilk olarak tapu dairesine başvurmalı, satıcı ile anlaşmaya vararak ücret ödemesini gerçekleştirmelisiniz. Sonrasında evin bağlı olduğu müdürlüğe giderek ev aldığınıza dair beyan vermelisiniz. Ev aldıktan sonra beyanname verme süresi hakkında detayları dikkate alarak başvuru yapmaya özen gösterin. Beyan verdikten sonra satın aldığınıza dair kanıt olan belge üzerinden harç ödemesini yapmalısınız.
Ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler burada bitmiyor. Ev için belirli kurumlara başvurmanız gerekebilir. Bu nedenle eve dair bir mülk dosyası hazırlamanız büyük oranda kolaylık sağlar. Ancak bu dosyayı hazırlamanıza dair herhangi bir zorunluluk yoktur. Eğer yeni bir ev arayışındaysanız ancak sonrasında ilgilenmeniz gereken prosedürlerden çekiniyorsanız endişelerinizi arkanızda bırakabilirsiniz.
1. Tapu Harcını Ödeyin
Tapu harcı, ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler arasında öncelikli bir sırada yer alır. Bu harç, satın alınan tüm gayrimenkuller için beyan edilen satış bedelinin %4’ü olarak hesaplanan harç tutarıdır. Tapuda satış işlemi gerçekleştikten sonra taraflar aksine karar vermediği sürece %2’si alıcı, %2’si satıcı tarafından olmak üzere ödeme yapılır. Bu noktada alım satım bedelinin beyan edilmesinin önemine dikkat etmek gerekir. Beyan edilmemesi halinde tapuyu belediyeye bildirmeme cezası adı altında yaptırımlar uygulanacaktır. Ev alınca belediyeye bildirim e-devlet üzerinden yapılamaz. Noter onaylı tapunuzu belediye yetkilisine göstererek evin size ait olduğunu resmi olarak bildirmeniz gerekir.
2. Belediyeye Bildirimde Bulunun
Tapu harcını yatırdığınızda ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler listesinde sıra, belediyeye emlak vergisi için bildirimde bulunmaya gelecektir. Bu durum, miras yoluyla elde edilen gayrimenkuller için de geçerlidir. Emlak vergisi bildirimi yapmak için doğru zamanı bilmek gerekir. Bildirim için konutu satın aldığınız yılın son gününe kadar başvuru yapma hakkınız vardır. Bu noktada Ocak 2024’te almış olduğunuz konut için Aralık 2024 sonuna kadar bildirimde bulunmalısınız. Aynı şekilde emlak vergisi ödeme süresi için de bu tarih aralığı dikkate alınabilir.
3. İkametgâh Değişikliğini Unutmayın
Yeni bir ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler arasında ikametgâh değişikliğini de unutmamak gerekir. Yeni evinize taşınacaksanız adres değişikliğini 20 gün içinde bildirmeniz önemlidir. Değişikliğe dair bilgilendirme yapmayan kişiler için idari para cezası uygulanmaktadır. İkametgâh adresinizi değiştirmek için konutun bağlı olduğu nüfus müdürlüğüne gidebilirsiniz. Eğer eski ikamet adresiniz ile yeni adresiniz aynı şehir içinde yer alıyorsa e-devlet üzerinden de değişiklik yapmanız mümkündür. Yeni evinize taşındıktan sonra yeni ikametgâhınıza dair sigorta şirketi, vergi dairesi ya da banka gibi kurumları da bilgilendirmeyi ihmal etmeyin.
4. Abonelik İşlemlerini Tamamlayın
Yeni taşınılan eve geçerken dikkat edilecek bir diğer durum abonelik işlemlerinin tamamlanması olacaktır. Tıpkı eski evin aboneliklerini iptal etmeniz gerektiği gibi yeni evinizdeki fatura aboneliklerini de üzerinize almanız gerekir. Ancak bu aşamada zorunlu deprem sigortası (DASK) poliçesinin olması gerektiğini unutmayın. Yeni eve yönelik sigorta yaptırdıktan sonra nüfus cüzdanı, tapu belgesi ve eski bir fatura ile giderek abonelik işlemlerini başlatabilirsiniz. Ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler düşünüldüğünde abonelik işlemleri her zaman öncelikli olmalıdır. Aksi halde ısınma, elektrik ya da su gibi temel ihtiyaçlara ulaşım mümkün değildir.
5. Sigorta Yaptırın
Ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler içinde elbette sigorta işlemlerinden söz etmek gerekir. Yeni evi deprem, hırsızlık ya da yangın gibi ciddi risklere karşı korumak için sigortalatmalısınız. Bu noktada DASK yaptırmanız zorunludur ancak konut (ev) sigortası isteğe bağlı yaptırılabilir. Her iki sigorta türünün süresi 1 seneliktir ve kapsamları farklılık gösterir. Deprem sigortası, deprem ve deprem sonrası oluşabilecek yangın, tsunami ya da toprak kayması gibi risk durumlarının neden olacağı maddi zararları karşılar. Buna karşılık konut sigortasının kapsamı genişletilebilir ve kişiye özel hale getirilebilir. Kredi ile aldığınız konutlar için DASK poliçesi banka tarafından yaptırılacaktır. Nakit ödemelerde, işlemin alıcı tarafından gerçekleştirilmesi gerekir.
6. Ev Güvenliği için Önlemler Alın
Son olarak ev satın aldıktan sonra yapılması gerekenler arasında güvenlik önlemlerine değinebiliriz. Ev güvenliğini arttırmak ve huzurlu bir yaşam alanı yaratmak için gerekli önlemleri almak önemlidir. Bunun için alarm sistemleri, güvenlik kameraları gibi ekipmanlar kurabilir, gerektiği durumlarda güvenlik personeli desteğine başvurabilirsiniz. Diğer yandan kapı ve pencereler için güçlü kilitleme mekanizmalarını tercih etmelisiniz.
Tüm bu adımları tamamladıktan sonra sıra işin keyifli kısmına gelecektir. Artık evinizin duvarlarını dilediğiniz gibi boyayabilir, mobilya seçimi yapabilir ve zevkinize göre dekore edebilirsiniz. Bu aşamalardan sonra internet bağlantısı, televizyon kurulumu gibi spesifik detaylara odaklanabilirsiniz.